2015. november 23., hétfő

Bőrök festése (házilagosan)


Témaként felvetődött egy összejövetelen a bőrök esetleges festése, mivel több korból ismert festett bőr a leletek között (pl. a moscsevaja balka-i kesztyűn piros pötty rátét található a bütykök környékén, de létezik a leletek között piros kecskebőr cipő is). A török hódoltság alatt nagy szerepet kapott az ún. "törökvörös" bőr. Barátaim mesélték, hogy még zöld (!) cipőleletre is akad példa (bár a lelőhelyet illetően sajnos nem szolgálhatok bővebb információkkal).

Cipő (Moscsevaja Balka)
Kesztyű (Moscsevaja Balka)











Nyilván joggal gondolja néhány életmód-rekonstruktőr (úgy hangzik mint valami OKJ-s szakma), hogy esetleg elkélne valami színes bőrike is, főleg, ha gazdagabb karaktert alakít az illető. Erre vonatkozó leírásról sajnos nem tudok. De, ahogy mondják: próbálkozni azt szabad. Így is tettem!

Elsőnek növényi cserzésű bőr - ami természeténél fogva barna - feketévé varázslásával próbálkoztam.
Abból indultam ki, hogy a bőr által a cserzés folyamán felvett tanninok vassal fekete komplex vegyületeket alkotnak. Mivel a növényi cserzett bőrök viszonylag jól tűrik a vizet, nem ütköztem komolyabb problémába.

Volt itthon vas-szulfát (vasgálic). Ezt vízben feloldottam, a bőrt belé helyeztem és láss csudát: kb. néhány másodperc múlva már fekete is volt. Egész terjedelmében! Vágás után belül is, mint kiderült. Vasgálic egyébként kapható a gazdaboltokban, de rozsdás szögből ecet segítségével is elkészíthető a vaspác.













Más a helyzet viszont a timsóval cserzett bőrökkel. Ez a bőrfajta autentikus pl. a X. századi magyaroknál, a leletek tanúsága szerint. Igen ellenálló, de egy nagy hiányossága van: a vizet nem bírja. Ezért szokták faggyúzni. Ha faggyas, akkor viszont nem veszi fel a festéket. Így maradt a kikészítés utáni közvetlen festés. Meglátjuk mi lesz alapon, egy kicsi, saját készítésű juhbőr darabon minden festők igáslovát: a diókopáncsot próbáltam ki először.

A kopáncsokat felfőztem és állni hagytam (sokáig, mivel ezt a levet már korábbi szövetfestéshez használtam 1x, csak meghagytam "Jólesz még a'!" alapon). Hidegen ázott benne 2 éjszakát, kicsit kiöblítettem, majd behoztam a lakásba száradni. Nem jó ha hirtelen szárad! Bekövetkezett az, amire számoltam: még egyszer ki kellett törni. Ez sikerült is többé-kevésbé, de a széleit már nehéz volt kitörni.

Egy szavam nem lehet, mert barna lett. Sőt, sokkal kevesebb festéket sikerült kiöblíteni belőle, jobban felvette azt, mint a szövetek vagy a gyapjú! Levágva széleit, érdekes dolgot tapasztaltam: belül olyan, mint az iparilag festett bőrök. Van benne egy fehér csík. Ha utólag faggyúval lekenem sötétebb színű lesz.


Összegezve sikeresnek könyveltem el a próbálkozásaimat. Jövőre más színek után nézek majd. A bodzát mindenképp ki szeretném próbálni. Esetleg még idén - ha belefér - a fagyalt.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése